تبلیغات
کوی دانش - مطالب دی 1396

برهان - «بخش خصوصی» چگونه وارد عرصه‌ی «تولید» شود؟

  • برهان - «بخش خصوصی» چگونه وارد عرصه‌ی «تولید» شود؟

    گروه اقتصادی اندیشکده برهان/ حسین عربی؛ در بحث چگونگی حمایت از تولید ملی و ارتباط آن با سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، از بحث فرهنگسازی به عنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح در این حوزه یاد میشود. بیشک میتوان گفت که حمایت از تولید ملی با سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی گره خورده است. با اجرای صحیح و به هنگام این سیاستها میتوان امید به وقوع یک تحول در نظام اقتصادی کشور داشت و این تحول در واقع ورود مردم و بخش خصوصی به فعالیتهای اقتصادی و در دست گرفتن «فعالیتهای تولیدی» در کشور است. البته آن دسته از فعالیتها که بخش خصوصی انگیزه و توان ورود به آن بخشها را دارد.

    لازمهی ورود بخش خصوصی به این فعالیتها افزون بر انگیزه و توان ورود، موارد دیگری را که ویژهی اقتصاد ایران است نیز شامل میشود. اقتصادی با تکیهی تاریخی به نفت و وجود دولتی در این اقتصاد که نیازی به مردم نداشته و به عنوان بزرگترین عملگر اقتصادی شناخته میشود. وجود دولت «رانتیر»[1] در اقتصاد ایران اجازهی فعالیت به بخش خصوصی را نداده است و خود نیز روز به روز فربهتر شده است.

    با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی امید حرکت به سمتی که بخش خصوصی وارد عرصهی تولید شود به وجود آمد. اما این ورود نیازمند مقدمه چینیها و فراهم کردن زمینههای گوناگون میباشد. یکی از این مقدمات، آگاه کردن مردم و بخش خصوصی به وظیفهی جدیدی است که قرار است بر عهده بگیرند. در این راستا «فرهنگ سازی»[2]   برای ورود بخش خصوصی لازمهی تحقق بسیاری از اهداف سیاستهای کلی اصل 44 میباشد.

    فرهنگسازی را میتوان فرآیندی دانست که موجبات محتواسازی، ساختاریابی، اصلاح بخشی و مشارکتدهی اجتماعی را از رهگذر تعاملگرایی جوامع فراهم میسازد (دایره المعارف بریتانیکا، 2002: جلد 16، مقاله فرهنگ). وظیفهی عمدهی فرهنگسازی در جوامع بر عهده رسانهها اعم از صوتی و تصویری و دیجیتالی میباشد. از دیدگاه «کارلسون» [3]، فرهنگسازی به وسیلهی رسانه به معنای انتقال محتویات فرهنگی شامل اعتقادها، تصاویر، برداشتها، افکار، مفاهیم و ارزشهایی است که بر رفتار، پوششها، سنتها و سبک زندگی افراد در جامعه تأثیر میگذارد.

    فرهنگسازی را میتوان فرآیندی دانست که موجبات محتواسازی، ساختاریابی، اصلاح بخشی و مشارکتدهی اجتماعی را از رهگذر تعاملگرایی جوامع فراهم میسازد. وظیفهی عمدهی فرهنگسازی در جوامع، بر عهده‌ی رسانهها اعم از صوتی و تصویری و دیجیتالی میباشد. از دیدگاه «کارلسون» و همکاران، فرهنگسازی به وسیلهی رسانه به معنای انتقال محتویات فرهنگی شامل اعتقادها، تصاویر، برداشتها، افکار، مفاهیم و ارزشهایی است که بر رفتار، پوششها، سنتها و سبک زندگی افراد در جامعه تأثیر میگذارد.

    لازمهی رسیدن به اهداف سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که در سال 1384 ابلاغ گردیده است، تلاشهای زیاد (به عبارت دیگر جهادگونه) در میان مردم، مسئولان به خصوص مدیران اقتصادی و فرهنگی و نیز قوای قضاییه و مقننه میباشد. هر چند تلاشهای بسیاری صورت گرفته و هزینههای بسیاری در این راستا انجام گرفته است که در جای خود شایستهی تقدیر است، اما به نظر میرسد که حق مطلب در این خصوص ادا نشده باشد.

    یکی از مواردی که انجام شده است، مصوبهی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی برای دستگاههای اجرایی میباشد [4] (تصویبنامهی سازماندهی فعالیتهای فرهنگی– تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی). این مصوبه با عنوان تکالیف فرهنگی دستگاههای اجرایی به عنوان سند و یا یک فعالیت فرهنگی در راستای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی است. در این سند برای وزارتخانههای مختلف و نیز نهادهای دیگری از جمله صداوسیما و اتاق بازرگانی وظایفی به عنوان تکالیف فرهنگی بر شمرده شده است.

    فرهنگسازی در راستای موفقیت اهداف سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی را میتوان از جنبههای گوناگون مورد بررسی قرار داد. یکی از این جنبهها، فرهنگسازی برای ورود مردم و بخش خصوصی به فعالیت جدّیتر در اقتصاد است. برای موفقیت این سیاستها و ترغیب بخش خصوصی و مردم به مشارکت در برنامههای اقتصادی و به دست گرفتن امور اقتصادی، شاید مهمترین بخش موضوع شناساندن نقش و جایگاهی باشد که قرار است آنها در این سیاستها بر عهده بگیرند. بدین منظور ابتدا اهداف مورد نظر در ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی باید مشخص گردد، موضوعی که در خود سیاستها مشخص شده است.

    شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی،ارتقای کارایی بنگاههای اقتصادی و بهرهوری منابع مادی، انسانی و فنآوری،افزایش رقابتپذیری در اقتصاد ملی،افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی،کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی،افزایش سطح عمومی اشتغال،تشویق اقشار مردم به پسانداز و سرمایهگذاری و بهبود درآمدخانوارها از جمله اهداف سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی میباشد.

    در مرحلهی بعد معرفی جایگاه و نقش بخش خصوصی و مردم چشم اندازی است که برای آنها متصور میشود. در نهایت نیز فرهنگسازی در زمینهی افزایش کارایی و بهرهوری در جایگاهی که مردم به دست گرفتهاند میتواند مرحلهی بعدی باشد. در نمودار شمارهی (1) میتوان زمینههای فرهنگسازی را برای ورود بخش خصوصی و مردم به فعالیتهای تولیدی مشاهده نمود.

    نمودار شمارهی 1: نمودار مراحل فرهنگسازی برای ورود مردم و بخش خصوصی به عرصهی فعالیتهای تولید 

     

     سیاستهای کلی اصل 44، حامل یک پیام اصلی است که آن پیام عبارت است از «واگذاری اقتصاد به مردم». تلاش این سیاستها بر ساختن اقتصادی بر پایهی فعالیتهای بخش خصوصی و مردم به جای فعالیت دولت است.

    برای رسیدن به اقتصاد مردم محور باید چندین فعالیت فرهنگسازی در جامعه مورد توجه قرار گیرد که از جملهی آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

    لزوم تحدید نقش دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی؛

    گسترش فرهنگ تعاون در جامعه؛

    توسعه و ترویج فرهنگ رقابت و منع انحصار؛

    توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی در فعالیتهای اقتصادی.[5]

    میتوان به این صورت بیان داشت که قرار است پیامی از طرف دولت و حاکمیت به مردم و بخش خصوصی داده شود با این مضمون که با اجرای سیاستهای کلی اصل 44، سازوکار اقتصادی در این سیاستها بر محوریت مردم به جای دولت خواهد بود. به عنوان نتیجهی بحث میتوان گفت که حمایت از تولید ملی را میتوان آیینهای از اجرای سیاستهای کلی اصل 44 دانست. با اجرای صحیح و به موقع این سیاستها میتوان حمایت واقعی را از تولید ملی انجام داد.

    با فرهنگسازی در زمینهی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 میتوان ضمن حمایت از تولید، شاهد ورود مردم و بخش خصوصی به فعالیتهای اقتصادی به عنوان هدف اصلی سیاستهای فوق بود. نقش رسانهها در این انتقال و گذار، نقشی بسیار مهم است و باید به دور از حمایتهای احساسی و با در نظر گرفتن مصالح ملی، به فرهنگسازی در این زمینه اقدام نمایند. برای ورود مردم و واگذاری فعالیتهای اقتصادی به مردم، سه مرحله در نظر گرفته شده است که مهمترین مرحله نیز، شناساندن جایگاهی است که قرار است مردم با اجرای این سیاستها به عهده گیرند.

     پی‌نوشت‌ها:

    [1]- Rentier state

    [2]- Culture-Building

    [3]- Carlsson, U and et all, (2008) Empowerment through Education: An Intercultural Dialogue, Sweden, Goteborg University

    [5] - تصویب نامهی «سازماندهی فعالیتهای فرهنگی-تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی» موضوع بند 3 مادهی 42 مصوب شمارهی 101276/63 مورخ 13/6/1389 شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی

    منابع:   

    - محمدرضا دهشیری، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی، دورهی دوم، شمارهی 8، زمستان 1388، صص 208-179

    - پایگاه اطلاع رسانی اصل 44. http://www.mefa.gov.ir/Portal/Home/

    - مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل 44 قانون اساسی به همراه اسناد بالادستی مرتبط با آن، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانهی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی

    *حسین عربی؛ کارشناس ارشد اقتصاد/گروه اقتصادی اندیشکده برهان/ انتهای متن|

     

    گروه اقتصادی اندیشکده برهان/ حسین عربی؛ در بحث چگونگی حمایت از تولید ملی و ارتباط آن با سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، از بحث فرهنگسازی به عنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح در این حوزه یاد میشود. بیشک میتوان گفت که حمایت از تولید ملی با سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی گره خورده است. با اجرای صحیح و به هنگام این سیاستها میتوان امید به وقوع یک تحول در نظام اقتصادی کشور داشت و این تحول در واقع ورود مردم و بخش خصوصی به فعالیتهای اقتصادی و در دست گرفتن «فعالیتهای تولیدی» در کشور است. البته آن دسته از فعالیتها که بخش خصوصی انگیزه و توان ورود به آن بخشها را دارد.

    لازمهی ورود بخش خصوصی به این فعالیتها افزون بر انگیزه و توان ورود، موارد دیگری را که ویژهی اقتصاد ایران است نیز شامل میشود. اقتصادی با تکیهی تاریخی به نفت و وجود دولتی در این اقتصاد که نیازی به مردم نداشته و به عنوان بزرگترین عملگر اقتصادی شناخته میشود. وجود دولت «رانتیر»[1] در اقتصاد ایران اجازهی فعالیت به بخش خصوصی را نداده است و خود نیز روز به روز فربهتر شده است.

    با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی امید حرکت به سمتی که بخش خصوصی وارد عرصهی تولید شود به وجود آمد. اما این ورود نیازمند مقدمه چینیها و فراهم کردن زمینههای گوناگون میباشد. یکی از این مقدمات، آگاه کردن مردم و بخش خصوصی به وظیفهی جدیدی است که قرار است بر عهده بگیرند. در این راستا «فرهنگ سازی»[2]   برای ورود بخش خصوصی لازمهی تحقق بسیاری از اهداف سیاستهای کلی اصل 44 میباشد.

    فرهنگسازی را میتوان فرآیندی دانست که موجبات محتواسازی، ساختاریابی، اصلاح بخشی و مشارکتدهی اجتماعی را از رهگذر تعاملگرایی جوامع فراهم میسازد (دایره المعارف بریتانیکا، 2002: جلد 16، مقاله فرهنگ). وظیفهی عمدهی فرهنگسازی در جوامع بر عهده رسانهها اعم از صوتی و تصویری و دیجیتالی میباشد. از دیدگاه «کارلسون» [3]، فرهنگسازی به وسیلهی رسانه به معنای انتقال محتویات فرهنگی شامل اعتقادها، تصاویر، برداشتها، افکار، مفاهیم و ارزشهایی است که بر رفتار، پوششها، سنتها و سبک زندگی افراد در جامعه تأثیر میگذارد.

    فرهنگسازی را میتوان فرآیندی دانست که موجبات محتواسازی، ساختاریابی، اصلاح بخشی و مشارکتدهی اجتماعی را از رهگذر تعاملگرایی جوامع فراهم میسازد. وظیفهی عمدهی فرهنگسازی در جوامع، بر عهده‌ی رسانهها اعم از صوتی و تصویری و دیجیتالی میباشد. از دیدگاه «کارلسون» و همکاران، فرهنگسازی به وسیلهی رسانه به معنای انتقال محتویات فرهنگی شامل اعتقادها، تصاویر، برداشتها، افکار، مفاهیم و ارزشهایی است که بر رفتار، پوششها، سنتها و سبک زندگی افراد در جامعه تأثیر میگذارد.

    لازمهی رسیدن به اهداف سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که در سال 1384 ابلاغ گردیده است، تلاشهای زیاد (به عبارت دیگر جهادگونه) در میان مردم، مسئولان به خصوص مدیران اقتصادی و فرهنگی و نیز قوای قضاییه و مقننه میباشد. هر چند تلاشهای بسیاری صورت گرفته و هزینههای بسیاری در این راستا انجام گرفته است که در جای خود شایستهی تقدیر است، اما به نظر میرسد که حق مطلب در این خصوص ادا نشده باشد.

    یکی از مواردی که انجام شده است، مصوبهی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی برای دستگاههای اجرایی میباشد [4] (تصویبنامهی سازماندهی فعالیتهای فرهنگی– تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی). این مصوبه با عنوان تکالیف فرهنگی دستگاههای اجرایی به عنوان سند و یا یک فعالیت فرهنگی در راستای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی است. در این سند برای وزارتخانههای مختلف و نیز نهادهای دیگری از جمله صداوسیما و اتاق بازرگانی وظایفی به عنوان تکالیف فرهنگی بر شمرده شده است.

    فرهنگسازی در راستای موفقیت اهداف سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی را میتوان از جنبههای گوناگون مورد بررسی قرار داد. یکی از این جنبهها، فرهنگسازی برای ورود مردم و بخش خصوصی به فعالیت جدّیتر در اقتصاد است. برای موفقیت این سیاستها و ترغیب بخش خصوصی و مردم به مشارکت در برنامههای اقتصادی و به دست گرفتن امور اقتصادی، شاید مهمترین بخش موضوع شناساندن نقش و جایگاهی باشد که قرار است آنها در این سیاستها بر عهده بگیرند. بدین منظور ابتدا اهداف مورد نظر در ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی باید مشخص گردد، موضوعی که در خود سیاستها مشخص شده است.

    شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی،ارتقای کارایی بنگاههای اقتصادی و بهرهوری منابع مادی، انسانی و فنآوری،افزایش رقابتپذیری در اقتصاد ملی،افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی،کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی،افزایش سطح عمومی اشتغال،تشویق اقشار مردم به پسانداز و سرمایهگذاری و بهبود درآمدخانوارها از جمله اهداف سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی میباشد.

    در مرحلهی بعد معرفی جایگاه و نقش بخش خصوصی و مردم چشم اندازی است که برای آنها متصور میشود. در نهایت نیز فرهنگسازی در زمینهی افزایش کارایی و بهرهوری در جایگاهی که مردم به دست گرفتهاند میتواند مرحلهی بعدی باشد. در نمودار شمارهی (1) میتوان زمینههای فرهنگسازی را برای ورود بخش خصوصی و مردم به فعالیتهای تولیدی مشاهده نمود.

    نمودار شمارهی 1: نمودار مراحل فرهنگسازی برای ورود مردم و بخش خصوصی به عرصهی فعالیتهای تولید 

     

     سیاستهای کلی اصل 44، حامل یک پیام اصلی است که آن پیام عبارت است از «واگذاری اقتصاد به مردم». تلاش این سیاستها بر ساختن اقتصادی بر پایهی فعالیتهای بخش خصوصی و مردم به جای فعالیت دولت است.

    برای رسیدن به اقتصاد مردم محور باید چندین فعالیت فرهنگسازی در جامعه مورد توجه قرار گیرد که از جملهی آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

    لزوم تحدید نقش دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی؛

    گسترش فرهنگ تعاون در جامعه؛

    توسعه و ترویج فرهنگ رقابت و منع انحصار؛

    توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی در فعالیتهای اقتصادی.[5]

    میتوان به این صورت بیان داشت که قرار است پیامی از طرف دولت و حاکمیت به مردم و بخش خصوصی داده شود با این مضمون که با اجرای سیاستهای کلی اصل 44، سازوکار اقتصادی در این سیاستها بر محوریت مردم به جای دولت خواهد بود. به عنوان نتیجهی بحث میتوان گفت که حمایت از تولید ملی را میتوان آیینهای از اجرای سیاستهای کلی اصل 44 دانست. با اجرای صحیح و به موقع این سیاستها میتوان حمایت واقعی را از تولید ملی انجام داد.

    با فرهنگسازی در زمینهی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 میتوان ضمن حمایت از تولید، شاهد ورود مردم و بخش خصوصی به فعالیتهای اقتصادی به عنوان هدف اصلی سیاستهای فوق بود. نقش رسانهها در این انتقال و گذار، نقشی بسیار مهم است و باید به دور از حمایتهای احساسی و با در نظر گرفتن مصالح ملی، به فرهنگسازی در این زمینه اقدام نمایند. برای ورود مردم و واگذاری فعالیتهای اقتصادی به مردم، سه مرحله در نظر گرفته شده است که مهمترین مرحله نیز، شناساندن جایگاهی است که قرار است مردم با اجرای این سیاستها به عهده گیرند.

     پی‌نوشت‌ها:

    [1]- Rentier state

    [2]- Culture-Building

    [3]- Carlsson, U and et all, (2008) Empowerment through Education: An Intercultural Dialogue, Sweden, Goteborg University

    [5] - تصویب نامهی «سازماندهی فعالیتهای فرهنگی-تبلیغاتی برای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی» موضوع بند 3 مادهی 42 مصوب شمارهی 101276/63 مورخ 13/6/1389 شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی

    منابع:   

    - محمدرضا دهشیری، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی، دورهی دوم، شمارهی 8، زمستان 1388، صص 208-179

    - پایگاه اطلاع رسانی اصل 44. http://www.mefa.gov.ir/Portal/Home/

    - مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل 44 قانون اساسی به همراه اسناد بالادستی مرتبط با آن، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانهی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی

    *حسین عربی؛ کارشناس ارشد اقتصاد/گروه اقتصادی اندیشکده برهان/ انتهای متن|

     


نظرات()   
   

امکان سوء استفاده از توان پردازشی رایانه بازدیدکنندگان بیت کوین - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • امکان سوء استفاده از توان پردازشی رایانه بازدیدکنندگان بیت کوین - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، این رفتار از دید کاربر به صورت افزایش درصد فعالیت پردازنده و کند شدن سرعت رایانه در هنگام مراجعه به صفحات یک وب‌سایت مشخص نمایان می‌گردد. البته در این موارد، با بسته شدن صفحه وب‌سایت در مرورگر اضافه بار پردازنده نیز متوقف شده و درواقع آلودگی پایداری بر روی سیستم عامل صورت نمی‌پذیرد.

    این اقدام با قرارگیری اسکریپت‌های جاوااسکریپت استحصال بیت‌کوین در صفحات وبسایت توسط ادمین یا مهاجمین نفوذ کرده به سایت صورت می‌پذیرد. نمونه‌هایی از نحوه قرارگیری این اسکریپت‌ها در تصاویر ذیل خبر ارائه شده است.

    لازم است مدیران وبسایت‌های داخلی توجه داشته باشند مسئولیت قانونی این اقدامات بر عهده آنها است. همچنین کاربران می توانند در صورت مشاهده چنین وبسایت‌هایی موارد را جهت پیگیری به اطلاع مرکز ماهر برسانند.


نظرات()   
   

ساخت بیت‌کوین مصرف برق جهان را افزایش می‌دهد

  • ساخت بیت‌کوین مصرف برق جهان را افزایش می‌دهد

    به گزارش رویترز، برق مورد نیاز برای ساختن ارزهای دیجیتالی جدید در سال جاری میلادی ممکن است به اندازه کل برق مصرفی کشور آرژانتین باشد و یک عامل مهم برای رشد تولید انرژی های جایگزین در کشورهای مختلف از آمریکا تا چین باشد.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، بر اساس ارزیابی تحلیلگران موسسه مورگان استنلی، فعالیت های رایانه ای برای تولید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی که اصطلاحا ماینینگ خوانده می شود، در سال 2018 مستلزم صرف 140 گیگاوات ساعت برق است که معادل حدود 0.6 درصد ازک ل مصرف جهانی برق است. این رقم بیش از میزان مصرف برق پیش بینی شده برای خودروهای الکتریکی در سال 2025 است.

    در این ارزیابی آمده است: «اگر روند رشد ارزهای دیجیتال ادامه یابد، ما انتظار داریم که میزان مصرف برق برای فعالیت های ماینینگ افزایش یابد.»

    این عامل می تواند انگیزه ای برای شرکت های سرمایه گذار در زمینه انرژی های بادی و خورشیدی شود.

    بر اساس این گزارش، فعالان در زمینه ماینینگ، احتمالا تمرکز خود را معطوف مناطقی نظیر چین، غرب میانه آمریکا و شمال غرب منطقه پاسیفیک خواهند کرد که هزینه مصرف برق در آنها پایین است. فعالان عرصه ماینینگ در قبال انجام محاسبات پیچیده مورد نیاز برای تایید تراکنش های ارزهای دیجیتالی، بیت کوین دریافت می کنند. این محاسبات گاهی به طور همزمان به چند دستگاه رایانه نیاز دارد.


نظرات()   
   
آخرین پست ها

تغذیه کردن با قارچ های مرگ آور در سبد غذایی مردم/ وجود ۱۰۰ نوع قارچ سمی..........دوشنبه 14 خرداد 1397

بک لینک سایت در تغییر آدرس از http به https..........پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397

نشر کتاب در روز بد نمایشگاه برای افغانستانی ها..........دوشنبه 17 اردیبهشت 1397

فناوری پیچیده هشتمین پرواز آزمایشی نیوشپارد انجام می شود..........یکشنبه 9 اردیبهشت 1397

سینمای ایران در «فراری» در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود..........یکشنبه 2 اردیبهشت 1397

تامین کتاب تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان در قالب یک کتاب..........چهارشنبه 29 فروردین 1397

فناوری پیشرفته ساخت کاتالیزور کاربردی در تبدیلات شیمیایی..........جمعه 24 فروردین 1397

درمان دارویی جدید ژن درمانی روند بهبود سکته را تقویت می کند..........پنجشنبه 16 فروردین 1397

سینما جشنواره عوامل «آگا» به ایران می‌آیند/اثر ۳ کشور در جشنواره جهانی فیلم فجر..........دوشنبه 13 فروردین 1397

اقتصاد ایران جهان - وعده ‌هایی که محقق نشد/ هنوز توصیه می کنید مردم دلار نخرند؟!..........پنجشنبه 9 فروردین 1397

نقد و بررسی کتاب کتابخانه‌های منطقه ۱۸ در ایام نوروز فعال‌اند..........یکشنبه 5 فروردین 1397

جدیدترین خبر فوتبالی ساوتهمپتون به نیمه نهایی جام حذفی انگلیس رسید..........شنبه 4 فروردین 1397

میراث فرهنگی مسافرت بررسی باستان‌شناختی محوطه تل ضحاک فسا از سر گرفته شد..........سه شنبه 29 اسفند 1396

جهان فوتبال خبر رونمایی از گزینه جانشینی «ونگر» در آرسنال..........شنبه 26 اسفند 1396

ایران فیلم سی درصد از «دختر شیطان» جلوی دوربین رفت..........سه شنبه 22 اسفند 1396

همه پستها